کد مطلب:254175 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:310

از آثار آفتاب
آثار علمی و معنوی حضرت امام هادی علیه السلام بیش از آن است كه در بیان آید و تأثیری كه آن حضرت در احیای اسلام و ارتقای فرهنگ مسلمانان داشته خیلی بیشتر از آن است كه در دایره ی یك مقاله یا كتاب بگنجد، ما تنها به ذكر برخی از آثار علمی آن امام مبین و حجت دین اشاره می كنیم:

1 - تفسیر قرآن مجید در 120 جلد.

مرحوم ابن شهر آشوب مازندرانی در كتابش معالم العلماء، ص 34، از این تفسیر یاد كرده و گفته است كه این تفسیر را امام، به یكی از شاگردان بنامش، حسن بن خالد برقی املا فرموده و او نیز آن را در صد و بیست مجلد نوشته است، البته این تفسیر، غیر از تفسیر معروف و منسوب به امام حسن عسكری علیه السلام است. [1] .

2 - رساله ای در رد جبر و تفویض و اثبات عدالت خدا. [2] .



[ صفحه 22]



3 - مجموعه پاسخهایی كه به پرسشهای یحیی بن أكثم، رییس قوه ی قضاییه آن روز بغداد داده اند. [3] .

4 - مجموعه ای از احكام دین. [4] .

علاوه بر این ها، صدها سخن و حدیث از حضرت امام هادی علیه السلام نقل شده كه برخی از آنها را فاضل معاصر شیخ عزیزالله عطاردی در كتابی جمع كرده و با نام «مسند الامام الهادی علیه السلام»چاپ كرده است.

از اولاد امام هادی علیه السلام در تاریخ یك دختر و چهار پسر نام برده شده است بدین ترتیب:

ابو محمد امام حسن عسكری علیه السلام، حسین، سید محمد، جعفر و عایشه. [5] .

در كتاب «لمحات من حیاة الامام الهادی علیه السلام» ص 124 پنج بزرگوار از بزرگمردان شیعی را نام می برد كه وكلا و نمایندگان حضرت امام علی النقی علیه السلام بود ند و در شهر ها و كشورهای مختلف به كارهای مردم رسیدگی می كردند، به این ترتیب:

1 - جعفر بن سهیل الصیقل.

2 - علی بن جعفر همانی.

3 - ابو علی بن راشد در بغداد و مدائن و....



[ صفحه 23]



4 - علی بن الحسین بن عبدربه.

5 - ایوب بن نوح نخعی كوفی، از اصحاب امام رضا، امام جواد، امام هادی و امام عسكری علیه السلام كه پدرش نوح بن دراج و عمویش جمیل بن دراج نیز از بزرگان شیعه می باشند.


[1] دائرة المعارف تشيع، ج 4، ص 488؛ الذريعه، ج 4، ص 283.

[2] متن اين رساله در كتاب تحف العقول، ص 338 -352 موجود است.

[3] متن اين مجموعه نيز در تحف العقول، آورده شده است.

[4] دائرة المعارف تشيع، ج 2، ص 371.

[5] الارشاد للشيخ المفيد، ص 334، برخي كتابها نام دختر امام هادي عليه السلام را «عليه» ثبت كرده اند، بنگريد: لمحات من حياة الامام الهادي عليه السلام، محمدرضا سيبويه، ص 122، به نقل ار بحار الانوار، ج 50، ص 231.